In deze blog over digitale toegankelijkheid hebben we een verzameling praktische tips en oplossingen samengesteld om je website toegankelijker te maken. De besproken problemen hebben vaak betrekking op meerdere succescriteria. Zoek je informatie over een specifiek WCAG-succescriterium? Bezoek dan de pagina “WCAG in makkelijke taal“.
Je kunt artikelen zoeken op tags: voor ontwikkelaars en voor webredactie.
Moet mijn webwinkel voldoen aan de toegankelijkheidswet? (EAA)
In maart 2024 heeft de Eerste Kamer nieuwe wetgeving over digitale toegankelijkheid goedgekeurd. Deze regelgeving, gebaseerd op de European Accessibility Act (EAA), treedt op 28 juni 2025 in werking in alle lidstaten van de Europese Unie. Wat betekent de EAA voor Nederlandse bedrijven? Vanaf 2025 zijn commerciële bedrijven, naast (semi-)overheden, verplicht om digitale producten en…
Google Lighthouse als toegankelijkheidstool
Vijf jaar geleden werkte ik als webontwikkelaar en wist ik veel minder over digitale toegankelijkheid dan nu. In 2019 leverde ik een website op die mijn teamleider wilde laten testen op het voldoen aan de WCAG-richtlijnen. Ik was ervan overtuigd dat de website toegankelijk was. Drie jaar daarvoor had ik mijn opleiding Informatica aan de…
Skiplinks issue op mijn WordPress website
Op mijn WordPress-website werkte de skiplink niet op sommige pagina’s. Op deze pagina’s heb ik een externe plugin toegevoegd die andere ID’s gebruikt, waardoor de connectie tussen de skiplink in de header en het ID op de content verloren is gegaan. Dit bleek makkelijker op te lossen dan ik aanvankelijk had gedacht. Probleem met skiplink:…
Checklist toegankelijke content
In deze checklist voor het toevoegen van toegankelijke content aan een webpagina bespreken we de belangrijkste punten waar je op moet letten om je content zo toegankelijk mogelijk te maken. Het oplossen van de onderstaande meest voorkomende fouten zorgt ervoor dat je content grotendeels toegankelijk wordt geplaatst en geschikt is voor bezoekers met diverse beperkingen:…
Meerdere knoppen met dezelfde naam
In een webshop kom je vaak een pagina tegen met veel producten, elk met een knop om het product aan de winkelmand toe te voegen. Soms heeft deze knop een zichtbare tekst, soms een icoon.De meeste ziende gebruikers kunnen elke “Toevoegen aan winkelwagen”-knop associëren met het bijbehorende product door middel van visuele aanwijzingen, zoals de…
Toegankelijkheidslabel ontoegankelijk plaatsen (doe dat niet!)
Wanneer je een toegankelijkheidsverklaring hebt opgesteld, kun je een label ophalen dat je op je website kunt plaatsen om de status van je website te tonen. Je vindt het label op deze pagina: https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/verklaringen Je krijgt de HTML-code die er zo uitziet. Deze code moet je op de webpagina plaatsen die over de toegankelijkheid van…
Een toegankelijk iframe
Waar moet je opletten als je een iframe digitaal toegankelijk wil toevoegen aan een webpagina? De WCAG stelt een aantal eisen aan de implementatie van een iframe. Dit zijn de kritieke punten. Een iframe is een soort pagina binnen een andere pagina en kan verschillende typen content bevatten: een video, een test, een formulier of…
Tools om contrast te checken
Een populaire tool voor het controleren van kleurcontrast is de Color Contrast Analyzer, die je kunt vinden op TPGi’s Color Contrast Checker. Met het pipetgereedschap van deze tool kun je de tekstkleur en de achtergrondkleur vergelijken om de contrastverhouding te berekenen. Maar wat als je deze tool niet kunt gebruiken? Er is een alternatieve methode. Volg…
Indeling van succescriteria per type beperking
Het indelen van de 55 succescriteria (SC) van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 per beperking helpt om duidelijk te maken welke aanpassingen vooral ten goede komen aan specifieke groepen gebruikers met beperkingen. Hieronder volgt een indeling van deze criteria gebaseerd op de primaire beperkingen die zij adresseren. Merk op dat veel succescriteria voordelen…
Waarom is het belangrijk om koppen als kopteksten op te maken?
Doelgroep: webredactie Waarom is het belangrijk om toegankelijke kopteksten te hebben in je tekst? Wanneer een ziende bezoeker de pagina bekijkt, neemt hij structuur en relaties waar via verschillende visuele hints. De koppen zien er anders uit: ze hebben een groter of dikker lettertype of een andere kleur. Als ziende bezoeker lees ik de koppen…