Wat is een contentonderzoek digitale toegankelijkheid?
Een contentonderzoek digitale toegankelijkheid biedt inzicht in de toegankelijkheid van de content (inhoud) van je webpagina’s of PDF-documenten. Overheidsorganisaties kunnen dit onderzoek gebruiken in combinatie met een deelonderzoek techniek om toegankelijkheidsverklaring op te stellen.
Waarom een contentonderzoek?
Het idee achter een contentonderzoek is ontstaan vanuit kostenbesparende overwegingen. In plaats van een volledig onderzoek uit te voeren richt een contentonderzoek zich specifiek op de content, zoals teksten, afbeeldingen, media en PDF’s. Dit maakt het onderzoek kleiner en goedkoper.
Kenmerken van een contentonderzoek
Doelgroep:
- Overheidsorganisaties die een toegankelijkheidsverklaring moeten opstellen.
- Organisaties of individuen die inzicht willen krijgen in de toegankelijkheidsissues van de content op hun webpagina’s of in PDF’s.
Steekproef: Gemiddeld 13 webpagina’s en 2 PDF’s.
Tijdsbesteding:
- Onderzoeker: 14 uur
- Controle door senior onderzoeker + opmaak rapport: 4 uur
- Totaal: 18 uur
Technisch deelonderzoek
Voor websites die draaien op software van een (externe) leverancier, is een technisch deelonderzoek relevant. Hierin wordt de techniek van de website of app onderzocht en beoordeeld op toegankelijkheid. De meeste technische rapporten van leveranciers zijn te vinden op DigiToegankelijk.
Onderzoek van meerdere websites
Sommige websites bevatten minimale eigen content, bijvoorbeeld wanneer alleen een logo wordt toegevoegd. Ook deze content moet worden onderzocht. Dit kan door meerdere websites binnen één onderzoek te combineren. De onderzoeker beoordeelt de hoeveelheid eigen content en doet een voorstel voor de steekproef.
PDF’s in een contentonderzoek
PDF’s die na 23 september 2018 zijn gemaakt worden niet meegenomen. Lees over de uitzonderingen.
De selectie van de te onderzoeken PDF’s verloopt als volgt:
- Recente PDF’s: Er wordt eerst gekeken naar de meest recente PDF’s.
- Aanwezigheid van tags: PDF’s worden beoordeeld op de aanwezigheid van tags. Als tags ontbreken, kunnen veel succescriteria niet worden beoordeeld.
- Prioriteit voor door de organisatie gemaakte PDF’s: PDF’s die door de organisatie zelf zijn gemaakt, krijgen voorrang bij de selectie.
- Alternatieve selectie: Als er geen PDF’s van de website-eigenaar worden gevonden, kijkt de onderzoeker verder naar beschikbare PDF’s die bijvoorbeeld het logo van de organisatie bevatten of namen van medewerkers vermelden. Indien ook deze groep niet beschikbaar is, wordt een willekeurige PDF geselecteerd uit de beschikbare pagina’s in de steekproef.
Uitgesloten succescriteria
Er zijn 22 succescriteria die in een contentonderzoek niet worden onderzocht omdat ze uitsluitend betrekking hebben op de technische aspecten van een website of app. Ze zijn: 1.3.4 – Weergavestand, 1.4.4 – Herschalen van tekst, 1.4.12 – Tekstafstand, 1.4.13 – Content bij hover of focus, 2.1.1 – Toetsenbord, 2.2.1 – Timing aanpasbaar, 2.4.1 – Blokken omzeilen, 2.4.3 – Focus volgorde, 2.4.5 – Meerdere manieren, 2.4.7 – Focus zichtbaar, 2.4.11 – Focus niet volledig bedekt (WCAG 2.2), 2.5.1 – Aanwijzergebaren, 2.5.2 – Aanwijzerannulering, 2.5.4 – Bewegingsannulering, 2.5.7 – Sleepbewegingen (WCAG 2.2), 3.2.1 – Bij focus, 3.2.2 – Bij input, 3.2.3 – Consistente navigatie, 3.2.6 – Consistente hulp, 3.3.4 – Foutpreventie, 3.3.8 – Toegankelijke authenticatie (WCAG 2.2) en 4.1.3 – Statusberichten.
Deze lijst kan in de loop van de tijd veranderen naarmate inzichten zich ontwikkelen.
Beoordeling van succescriteria
Het aantal succescriteria dat in een contentonderzoek wordt beoordeeld, varieert tussen 22 en 43, afhankelijk van de visie van het onderzoeksbureau. Sommige bureaus beoordelen alleen criteria waar de webredactie invloed op heeft, terwijl andere alle criteria onderzoeken, met uitzondering van de technische.
Volgens de WCAG-EM methodologie krijgt elk succescriterium een van de volgende beoordelingen:
- Voldoet
- Voldoet niet
- Niet van toepassing
- Onbekend
- Niet beoordeeld
Succescriteria die in een contentonderzoek onvoldoende scoren, krijgen de status ‘Voldoet niet’. Succescriteria waar geen fouten worden gevonden, krijgen de status ‘Voldoet’. Technische criteria krijgen de status ‘Niet van toepassing’. Sommige bureaus beoordelen deze succescriteria als ‘Voldoet’.
Rapportage van content- en technische Issues
Het kan voorkomen dat je in het rapport van een contentonderzoek bevindingen tegenkomt die technisch van aard zijn en die je zelf niet kunt oplossen. De onderzoeker rapporteert alle gevonden issues, zelfs als ze deels technisch zijn. Deze technische issues kunnen worden doorgegeven aan de leverancier, wat bijdraagt aan de verbetering van het platform.
Hercontrole na 6 weken
Een hercontrole is geen nieuw onderzoek, maar een controle of de bevindingen correct zijn opgelost. Als webpagina’s of PDF’s uit de oorspronkelijke steekproef zijn verwijderd, worden nieuwe pagina’s of PDF’s onderzocht, tot maximaal 50% van de oorspronkelijke steekproef. Bij grote wijzigingen aan de website is een nieuw onderzoek noodzakelijk.
Status in het DigiToegankelijk Dashboard
Na het bestellen van een contentonderzoek, kun je met het onderzoeksrapport van de leverancier een verklaring met status C aanmaken. Zodra het contentonderzoeksrapport is opgeleverd, voeg je beide rapporten toe aan de invulassistent en kies je voor status A of B. Zelfs als het contentonderzoeksrapport geen bevindingen bevat, kun je geen status A claimen als het rapport van de leverancier wel bevindingen bevat.
Contentonderzoek Bestellen?
Heb je een contentonderzoek nodig of wil je een bijzondere situatie bespreken? Neem contact op met Julia. Bel op 06-28742275, mail naar julia@properaccess.nl. Liever videobellen om je scherm te delen? Boek een videocall.