Ma - Vrij 8:00 - 19:00

contact@properaccess.nl

0031 (0) 85 5055 890

Story By Julia Tol

mei 18 — 2025

Koppen en labels helpen gebruikers om snel te begrijpen waar een stuk tekst of een formulier over gaat. Ze bieden structuur en context, vooral voor mensen die schermlezers gebruiken of snel willen navigeren door een pagina. Goede koppen en labels maken de inhoud overzichtelijker en toegankelijker.

Daarom zegt WCAG: gebruik duidelijke, beschrijvende koppen en labels die direct aangeven waar de bijbehorende inhoud over gaat.

Dit heet 2.4.6 Headings and Labels.

Wat wordt er van websites verwacht?

  • Beschrijvende koppen – Gebruik koppen (<h1> tot <h6>) die duidelijk maken waar de sectie over gaat.
  • Duidelijke labels – Formuliervelden moeten duidelijke, begrijpelijke labels hebben.
  • Consistentie – Gebruik vergelijkbare koppen en labels voor vergelijkbare content om verwarring te voorkomen.

Kort: geef elk stuk inhoud een duidelijke naam, zodat gebruikers meteen weten waar ze zijn.

Wat is niet verplicht?

  • Je hoeft niet altijd lange koppen of labels te gebruiken, zolang ze maar duidelijk zijn.
  • Decoratieve elementen hebben geen specifieke labels nodig, zolang ze geen inhoudelijke betekenis hebben.

Veelgemaakte fouten

  • Vage koppen zoals “Informatie” of “Details” zonder verdere uitleg.
  • Formuliervelden zonder labels of met onduidelijke placeholdertekst.
  • Koppen die visueel correct zijn (vet en groot), maar technisch geen echte koppen (<h1> tot <h6>) zijn.

Wat kun je als webredacteur of manager doen?

  • Controleer je koppen: Zijn ze beschrijvend genoeg en geven ze de structuur van de pagina goed weer?
  • Test met schermlezers: Begrijpt de gebruiker de inhoud alleen op basis van de koppen en labels?
  • Vraag je webbouwer: Worden koppen en labels correct gecodeerd, zodat ze toegankelijk zijn voor iedereen?

Samenvatting

Goede koppen en labels maken je site duidelijker, overzichtelijker en toegankelijker. Ze geven gebruikers direct de context die ze nodig hebben om je inhoud te begrijpen.

Deel dit bericht

By Julia Tol

Afgestudeerd webdeveloper in Zweden (2015). Sinds 2019 werkzaam als onderzoeker digitale toegankelijkheid bij Stichting Accessibility. Tussen 2020 en 2024 actief als zelfstandig auditor voor alle grote Nederlandse auditbureaus, gecombineerd met een rol als expert binnen DigiToegankelijk Top (2022–2025). Beschikt over ruim 13 jaar ervaring bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Sinds 2022 directeur van Proper Access, gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid.

Gerelateerde berichten

Checklist toegankelijke content

In deze checklist voor het toevoegen van toegankelijke content aan een webpagina bespreken we de belangrijkste punten waar je op.

Hoe veel tijd is nodig om digitale toegankelijkheid te leren?

Graag wil ik mijn persoonlijke ervaring delen met iedereen die onlangs is begonnen met het testen van digitale toegankelijkheid van.

Hoe test je elementen die op hover, focus of klik verschijnen (en meteen weer verdwijnen)?

Sommige UI-elementen verschijnen alleen kort — bijvoorbeeld vensters, dropdowns of menus die op hover of focus zichtbaar worden. Die kunnen.

Hoe test ik contrast van focusmarkering

SC.1.4.11 Non-text Contrast (niveau AA) Navigeer met het toetsenbord door alle elementen die focus kunnen krijgen. Activeer (met het toetsenbord).