Ma - Vrij 8:00 - 19:00

contact@properaccess.nl

0031 (0) 85 5055 890

SC 3.3.2 – Wat betekent “Labels en instructies”

Story By Julia Tol

mei 18 — 2025

Mensen moeten begrijpen wat ze moeten doen op een website. Vooral bij formulieren, invulvelden of interactieve elementen. Als het niet duidelijk is wat ergens ingevuld moet worden, raken mensen in de war of maken fouten – zeker gebruikers met een cognitieve beperking of mensen die een schermlezer gebruiken.

Daarom zegt WCAG: zorg voor duidelijke labels en instructies bij alle interactieve onderdelen.

Dit heet 3.3.2 Labels en instructies.

Wat wordt er van websites verwacht?

  • Formuliervelden, knoppen en interactieve elementen moeten duidelijk gelabeld zijn.
  • Als er bijzondere eisen zijn (zoals verplichte velden of invoerformats), moet je instructies geven.
  • De aanwijzingen moeten beschikbaar zijn vóór of bij het invulmoment, niet pas nadat er iets fout gaat.

Kort gezegd: laat mensen vooraf begrijpen wat ze moeten doen.

Wat is niet verplicht?

  • Je hoeft niet altijd een uitgebreide uitleg te geven, als het doel van het veld vanzelfsprekend is.
  • Verduidelijking mag ook buiten het invulveld staan (bijvoorbeeld erboven).

Veelgemaakte fouten

  • Geen label bij een invoerveld (“Wat moet ik hier invullen?”).
  • Alleen een placeholdertekst (die verdwijnt zodra je begint te typen).
  • Geen uitleg geven over het vereiste formaat (“Vul uw telefoonnummer in als 0612345678”).
  • Verplichte velden niet aangeven.

Wat kun je als webredacteur of manager doen?

  • Controleer formulieren: Heeft elk veld een duidelijke naam of uitleg?
  • Geef format-instructies: Als gebruikers iets in een specifieke vorm moeten invullen, zeg dat dan expliciet.
  • Vermijd placeholders als enige label: Gebruik zichtbare, blijvende labels.
  • Vraag je webbouwer: Worden de labels technisch goed gekoppeld aan de velden, zodat schermlezers ze correct voorlezen?

Samenvatting

Mensen moeten makkelijk kunnen begrijpen wat ze op je site moeten invullen of doen. Duidelijke labels en instructies maken je website toegankelijker, vriendelijker en helpen fouten voorkomen.

Deel dit bericht

By Julia Tol

Afgestudeerd webdeveloper in Zweden (2015). Sinds 2019 werkzaam als onderzoeker digitale toegankelijkheid bij Stichting Accessibility. Tussen 2020 en 2024 actief als zelfstandig auditor voor alle grote Nederlandse auditbureaus, gecombineerd met een rol als expert binnen DigiToegankelijk Top (2022–2025). Beschikt over ruim 13 jaar ervaring bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Sinds 2022 directeur van Proper Access, gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid.

Gerelateerde berichten

In deze checklist voor het toevoegen van toegankelijke content aan een webpagina bespreken we de belangrijkste punten waar je op.

Beginsituatie: er is een element met role=”application” en het heeft geen toegankelijkheidsnaam (accessible name). Hoe kun je dit oplossen? Dit.

Heb je video’s op je website en kreeg je tijdens een WCAG-audit een afkeuring op succescriterium 1.2.3 Media-alternatief of audiodescriptie.

Toegankelijkheid krijgt prioriteit door EAA Het interview is gepubliceerd op 20-06-2025 in het Financieel Dagblad. Toegankelijkheid begint bij het ontwerp.