Veel ondernemers proberen te verkopen met de winkeldeur op slot. En het gekste is, dat ze vaak niet eens doorhebben dat een grote groep mensen niet naar binnen kan. Dat die mensen gefrustreerd op de ruiten slaan, of hun schouders ophalen en doorlopen naar de volgende aanbieder.
Je wilt verkopen, het liefst zoveel mogelijk. En als het even kan ook dat je klanten blij zijn, hun tante Toos over je webshop vertellen en je een 5-sterren beoordeling geven. Tenminste, als je lijkt op de meeste van onze klanten. Door je webshop toegankelijk te maken, kun je die doelen bereiken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 25% van de bevolking regelmatig digitale drempels tegenkomt op webshops.
In juni 2025 gaat de European Accessibility Act in. Deze wet verplicht commerciële bedrijven om hun webshops toegankelijk te maken. De wet is gericht op bedrijven met minimaal 10 medewerkers en/of 2 miljoen euro omzet per jaar. In de wet staat dat je aan de toezichthouder moet laten zien dat je aan digitale toegankelijkheid werkt. Je hebt nog 5 jaar om je bestaande digitale kanalen helemaal toegankelijk te maken.
Wij adviseren om te beginnen met een audit van de belangrijke pagina’s, en van daaruit verder te verbeteren. Je commerciële doel kan hier richting geven. Stel dat je minder klanten in het aankoopproces wilt verliezen, dan is het verstandig om dit gedeelte in ieder geval te laten onderzoeken.
Met een toegankelijkheidsaudit van je belangrijkste pagina’s zijn we tussen 24 en 30 uur bezig. We stellen een uitgebreid rapport op waar jouw team direct mee aan de slag kan: overzichtelijk en leesbaar, met begrijpelijke uitleg van de gevonden problemen en praktische adviezen om ze op te lossen.
Door te starten met de belangrijkste pagina’s, zorg je dat zo snel mogelijk meer mensen van de website gebruik kunnen maken. Bovendien zullen veel verbeteringen ook een positief effect hebben op pagina’s die niet zijn onderzocht. Doordat je team bijleert, of omdat het om structurele onderdelen gaat die op elke pagina terugkomen.